Środowisko edukacyjne wczesnoszkolne pełni rolę nie tylko i wyłącznie dydaktyczną, niemniej jednak też wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. W ostatnich latach zwraca się wyjątkową uwagę na potrzeby dzieci, które napotykają trudności w adaptacji, komunikacji albo zachowaniu. Terapeutyczny punkt przedszkolny powstaje z myślą o tworzeniu warunków, w których dzieci mogą rozwijać się w sposób dopasowany do indywidualnych potrzeb, a równocześnie uczestniczyć w codziennych aktywnościach zbiorowych.
Organizacja takich miejsc wymaga uwzględnienia zarówno aspektów edukacyjnych jak i terapeutycznych, co daje możliwość na wsparcie dzieci z różnymi rodzajami wyzwań, od problemów emocjonalnych po trudności w nauce.
Bezpieczne przedszkole stanowi fundament pracy z najmłodszymi, ponieważ poczucie bezpieczeństwa wpływa na gotowość do podejmowania nowych działań i eksplorowania otoczenia. W przedszkolach terapeutycznych aranżacja przestrzeni i stosowane procedury mają na celu minimalizowanie zagrożeń fizycznych a także emocjonalnych. Istotne staje się kształtowanie relacji między dziećmi a personelem w taki sposób, by wspierały rozwój kompetencji społecznych, umiejętności współpracy i radzenia sobie z emocjami. Rola wychowawcy i terapeuty w tym środowisku polega na obserwacji, wczesnym reagowaniu na trudności a także dostosowywaniu działań do indywidualnych potrzeb uczestników.
Przedszkole terapeutyczne odbiega od klasycznych placówek edukacyjnych przede wszystkim podejściem do kodu zajęć oraz metod wsparcia. Ćwiczenia i aktywności są dobierane z uwzględnieniem sposobów poznawczych i emocjonalnych dzieci, oraz ich potencjału rozwojowego. Zajęcia często łączą elementy terapii logopedycznej, psychomotorycznej i zajęć integracyjnych, co daje możliwość na harmonijny rozwój w kilku obszarach jednocześnie. Ważne jest, że program nie koncentruje się jedynie na eliminowaniu trudności, lecz też na wzmacnianiu mocnych stron dziecka oraz wspieraniu jego samodzielności i poczucia własnej wartości. Przedszkole dla dzieci z trudnościami wymaga dobrego przygotowania kadry a także przestrzeni, w której dzieci mogą czuć się komfortowo i bezpiecznie.
Obserwacja i analiza potrzeb każdego dziecka umożliwia na indywidualizację działań i implementację metod pracy do aktualnych możliwości uczestników. W tego rodzaju placówkach ważne są także relacje rówieśnicze, które wspierają naukę współpracy i empatii a także pozwalają dzieciom uczyć się funkcjonowania w kategorii. Praca w takim środowisku łączy aspekty wychowawcze, edukacyjne i terapeutyczne w celu tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i poznawczemu dzieci, które napotykają różne wyzwania w zwyczajnym funkcjonowaniu.
Warto zobaczyć: Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Chotomów.
Comments are closed.